poniedziałek, 29 lipca 2019

BUŁECZKI MAKOWO-KORZENNE


BUŁECZKI MAKOWO-KORZENNE


 
Składniki:{na ok. 20 sztuk}
Ciasto drożdżowe:
3 szklanki mąki pszennej
4 jaja (2 całe i 2 żółtka, 2 białka ubijamy)
pół łyżeczki soli
pół szklanki cukru
1 szklanka mleka
10 dag masła lub margaryny
16 g cukru waniliowego
skórka starta z połowy cytryny
4 dag świeżych drożdży
Masa makowo-korzenna:
2 szklanki maku niebieskiego
15 dag cukru
2 łyżki bułki tartej
2 białka
1/3 łyżeczki oleju arakowego
1 łyżeczka przypraw do piernika
można dodać 1 łyżkę skórki pomarańczowej i posiekanych orzechów włoskich
Oprócz tego:
jajo do posmarowania rogali
 
 
WYKONANIE:
MAK: Mak sparzyłam i pozostawiłam na 3 godziny do nasiąknięcia.
CIASTO DROŻDŻOWE:
{ROZCZYN} Aby przygotować rozczyn drożdże rozmieszałam w ciepłym mleku (nie gorącym!), dodałam łyżkę cukru i 2 łyżki mąki. Odstawiłam w ciepłe miejsce rozczyn do wyrośnięcia na około 20 minut.
W tym czasie utarłam żółtka z pozostałym cukrem i cukrem waniliowym. Masło lub margarynę roztopiłam i odstawiłam do wystudzenia. Do przesianej mąki dodałam sól, wyrośnięty rozczyn, skórkę z cytryny, utarte żółtka i ubite na pianę białka oraz 2 całe jaja. Wszystkie składniki łączę, wyrabiając dłońmi chwilkę, tylko do połączenia składników. Następnie dodaje stopniowo roztopiony tłuszcz, wyrabiam do całkowitego wchłonięcia przez ciasto.
Odstawiłam pod przykryciem w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (na około 15-20 minut).
 
W tym czasie przygotowujemy masę makową.
 
MASA MAKOWO-KORZENNA: Aby przygotować masę makową sparzam mak, odcedzam i mielę, bądź ucieram drewnianym wałkiem w makutrze wedle uznania. Dodaje cukier, ubite białka, bułkę tartą, przyprawę do piernika, olejek i bakalie. Masę dokładnie mieszam.
 
WYKONANIE BUŁEK DO PIECZENIA: Wyrośnięte ciasto przekładam na posypaną mąkę stolnicę (najlepiej podzielić je na 2, 3 części będzie się nam lepiej rozwałkowywać). Ciasto rozwałkowałam na okrągły placek na grubość 1 cm. Wykroiłam szklanką koła na które nakładam masę makową i zawijam, formując bułki.
 
Piekarnik rozgrzewamy do 190 stopni C.
 
Uformowane bułeczki, układamy w sporych odstępach na dużej prostokątnej blasze na wyłożonej pergaminem blasze. Rogale pozostawiamy na kilka minut do wyrośnięcia, gdy wyrosną smaruje je pędzelkiem cukierniczym moczonym w rozkłóconym jajku i wkładamy do piekarnika.
Pieczemy na złoto-brązowo około 10-15 minut, w temp. 190 st C.
SMACZNEGO!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz